TÁMOP 3.2.9. „Audiovizuális emlékgyűjtés” című Európai uniós projekten intézményünk 5 millió forintot nyert. A konstrukció célja a szociális és állampolgári kompetenciák megerősítése, a demokráciára és a toleranciára nevelés fejlesztése. A konstrukció közvetett célcsoportja azok a pályázatban résztvevő diákok, akiket a TÁMOP-3.2.9/08/1/A kiemelt program által kiképzett pedagógusok felkészítenek audiovizuális emlékgyűjtésre. A pályázat azért került kiírásra, mert a rendszerváltó társadalmak kiegyensúlyozott, sikeres fejlődésének egyik ismert nehézsége, hogy a közelmúlt történelmi eseményeinek feldolgozatlansága a helyi közösségek szintjén is akadálya a társadalmi kohézió erősödésének. A formális oktatásban folyó állampolgári, történelmi képzés a jelenlegi formájában és eszközrendszerével csak korlátozottan és lassan képes enyhíteni a problémát. Ezen a helyzeten kíván segíteni az „Audiovizuális emlékgyűjtés” címet viselő program. Az „Audiovizuális emlékgyűjtés” címet viselő program célja, hogy Magyarország XX. századi történelmének oktatásához új pedagógiai-módszertani eszközöket adjon a hazai középiskolai történelem-oktatásban csekély súllyal szereplő 1945 utáni korszak feldolgozásához, valamint egyes hátrányos helyzetű társadalmi csoportok – a közvéleményt sok tekintetben megosztó – témakörre. Ezen állapot változtatása indokolt, hiszen a diákok állampolgári és szociális kompetenciái, társadalmi tudatossága a jelenkor eseménytörténetének anyagára alapozva, az annak feltárásába való aktív bekapcsolódás (közvetlen tapasztalás, személyesség) lehetőségét is megteremtve, nagyságrendekkel jobban fejleszthetők. A közelmúlt történeti eseményeinek feltárására és bemutatására a korszerű szakmai módszerek és informatikai eszközök új utakat nyitottak, a hagyományos és új típusú dokumentumok és tartalmak digitalizált, multimédiás prezentációja pedig képes megszólítani a középiskolás korosztályt.
A Gönczi Ferenc Gimnázium és Szakközépiskolában megvalósuló projekt:
- 8 diák részvételével 25 interjút fogunk elkészíteni.
- A történelem és társadalomismeret órákon igyekszünk új tartalmakat bevinni a tanításba.
- A történelem a szemnek és a kéznek mentalitás bevezetése az oktatásba.
Diákjaink azért nem tudnak közelebb férkőzni a történelemhez, mert nem tudják maguk elé képzelni a tananyag elvont fogalmai között felbukkanó történelmi szereplők valós életkörülményeit. Ezért fontos lehet a rajzokkal és animációkkal, illetve egy ezekre épülő történelemóra vagy projekt megszervezése. - A diákjaink közreműködésével készített oral history anyag felhasználási területeinek bővítése a történelemoktatásban.
- Családi fotók, mint források használata a történelem órán.
|